दश लक्षण Paryushan Parv – A Jain festival of self upliftment ,self purification and forgiveness

 एक शाश्वत महापर्व



आचार्य १०८ श्री विद्यासागर जी महाराज के चरणों में त्रिवार नमोस्तु नमोस्तु नमोस्तु!!!

– एलक वात्सल्यसागर
पर्युषण पर्व साल में तीन बार आते है जो माघ , चैत्र , भाद्प्रद तीनो माह के शुक्ल पक्ष की पंचमी से प्रारम्भ होकर चौदश तक चलते है| पर्युषण पर्व (दश लक्षण पर्व) भी एक ऐसा ही पर्व है, जो आदमी के जीवन की सारी गंदगी को अपनी क्षमा आदि दश धर्मरूपी तरंगों के द्वारा बाहर करता है और जीवन को शीतल एवं साफ-सुथरा बनाता है। प्रस्तुत है- क्षमा आदि दश धर्मों का संक्षिप्त स्वरूप-
क्षमा
जब दो वस्तुएँ आपस में टकराती हैं, तब प्रायः आग पैदा होती है। ऐसा ही आदमी के जीवन में भी घटित होता है। जब व्यक्तियों में आपस में किन्हीं कारणों से टकराहट पैदा होती है, तो प्रायः क्रोधरूपी अग्नि भभक उठती है और यह अग्नि न जाने कितने व्यक्तियों एवं वस्तुओं को अपनी चपेट में लेकर जला, झुलसा देती है। इस क्रोध पर विजय प्राप्त करने का श्रेष्ठतम उपाय क्षमा-धारण करना ही है और क्षमा-धर्म को प्राप्त करने का अच्छा उपाय है कि आदमी हर परिस्थिति को हँसते-हँसते, यह विचार कर स्वीकार कर ले कि यही मेरे भाग्य में था। पर्युषण पर्व का प्रथम ‘उत्तम क्षमा’ नामक दिन, इसी कला को समझने, सीखने एवं जीवन में उतारने का दिन होता है।
मार्दव
प्रायः सभी व्यक्तियों के अंतःकरण में यह भाव रहता है कि लोग मुझे अच्छा-भला आदमी कहें और मेरा सम्मान करें, साथ ही मेरे हर कार्य की प्रशंसा करें, मेरे पास जो ज्ञान और वैभव आदि है, वह सर्वश्रेष्ठ है, ऐसा दुनिया के सभी लोग कहें एवं स्वीकार करें। इस तरह के भाव मान-कषाय के कारण आदमी के अंतःकरण में उठते हैं। मान के वशीभूत होकर व्यक्ति जिस धरातल पर खड़ा होता है, उससे अपने आपको बहुत ऊपर समझने लगता है। इसी अहंकार के कारण आदमी पद और प्रतिष्ठा की अंधी दौड़ में शामिल हो जाता है, जो उसे अत्यंत गहरे गर्त में धकेलती है। पर्युषण पर्व का द्वितीय ‘उत्तम मार्दव’ नामक दिवस, इसी अहंकार पर विजय प्राप्त करने की कला को समझने एवं सीखने का होता है।
आर्जव
क्रोध और अहंकार की ही तरह आदमी के जीवन में छल-कपट भी व्याप्त रहता है। इसे ही विद्वानों ने माया-चारी या माया-कषाय कहा है। इसके ही कारण आदमी सोचता कुछ और है, कहता कुछ और है और करता कुछ और ही है। जैन मनीषियों ने कहा है कि सुख और शांति कहीं बाहर नहीं, अपने अंदर ही हैं और अपने घर में प्रवेश पाने के लिए वक्रता या टेड़ेपन को छोड़ना परम अनिवार्य है, जैसे सर्प बाहर तो टेड़ा-मेड़ा चलता है, पर बिल में प्रवेश करते समय सीधा-सरल हो जाता है, वैसे ही हमें भी अपने घर में आने के लिए सरल होना पड़ेगा। सरल बनने की ही कला सिखाता है ‘उत्तम आर्जव धर्म।’
शौच
क्रोध, अहंकार और छल-कपट से भी अधिक घातक जीव की लोभी-लालची प्रवृत्ति होती है, जो हिंसा, झूठ, चोरी, कुशील और परिग्रह रूपी पाँचों पापों के लिए प्रेरित करती है। इसी वृत्ति के वशीभूत होकर प्राणी दिन-रात न्याय और अन्याय को भूलकर धन आदि के संग्रह में लगा रहता है। आत्मा को निर्मल, पवित्र या शुचिमय बनाने की प्रेरणा ‘उत्तम शौच धर्म’ देता है।
सत्य
जब व्यक्ति क्रोध, अहंकार, माया-चारी एवं लोभ को नियंत्रित कर लेता है, तो सहज ही उसके जीवन में सत्य का अवतरण होता है। फिर उसकी ऊर्जा कभी भी क्रोध आदि के रूप में विघ्वंसक रूप धारण नहीं करती। सत्य को धारण करने वाला हमेशा अपराजित, सम्माननीय एवं श्रद्धेय होता है। दुनिया का सारा वैभव उसके चरण चूमता है। यह सब ‘उत्तम सत्य धर्म’ की ही महिमा है।
संयम
जैसे किसी भी वाहन को मंजिल तक सही-सलामत पहुँचाने के लिए नियंत्रण की आवश्यकता होती है, वैसे ही कल्याण के पथ पर चलने वाले प्रत्येक पथिक के लिए नियंत्रण (संयम) की परम आवश्यकता होती है और वह नियंत्रण- इंद्रिय एवं मन पर रखना होता है। प्रायः मन और इंद्रिय रूपी घोड़े, मनुष्य के जीवन रूपी रथ को पाप रूपी गर्त की ओर ले जाने का प्रयास करते हैं। इससे बचने के लिए हमें संयम रूपी लगाम की आवश्यकता होती है। इंद्रिय एवं मन को जो सुख-इष्ट होता है, वह वैषयिक सुख कहलाता है। जो मीठे जहर की तरह सेवन करते समय तो अच्छा लगता है, पर उसका परिणाम दुःख के रूप में ही होता है। ऐसे दु:खदायक वैषयिक सुख से ‘उत्तम संयम धर्म’ ही बचाता है।
तप एवं त्याग
जिसके माध्यम से जीव या आत्मा का शोधन किया जाता है, वह ‘उत्तम तप धर्म’ कहलाता है। प्रायः प्रत्येक पदार्थ का शोधन तपन के द्वारा होता है। आत्मा का शोधन भी तपरूपी अग्नि से किया जाता है। जीव को बारह प्रकार के तप-अनशन, अवमौदर्य, वृत्ति परिसंख्यान, रस परित्याग, विविक्त शरयासन, काय क्लेश, प्रायश्चित, विनय, वैय्यावृत्य, स्वाध्याय, व्युत्सर्ग और ध्यान द्वारा कर्मरूपी किट्ट-कालिमा से शुद्ध किया जाता है।
अज्ञानता एवं लोभ-लिप्सा के कारण जीव, धन, संपत्ति आदि को ग्रहण करता है। ये ही पदार्थ दुःख, अशांति को बढ़ाने का कारण बनते हैं। ऐसे पर पदार्थों को छोड़ना ही ‘उत्तम त्याग धर्म’ कहलाता है।
आकिंचन्य एवं ब्रह्मचर्य
उक्त क्षमा आदि -आठ धर्म-साधन रूप धर्म होते हैं, जिनके अंगीकार करने पर साध्य रूप धर्म-आकिंचन्य और ब्रह्मचर्य की उपलब्धि स्वयंमेव हो जाती है। जब कोई साधक क्रोध, मान, माया, लोभ एवं पर-पदार्थों का त्याग आदि करते हैं और इनसे जब उनका किंचित भी संबंध नहीं रहता तो, उनकी यह अवस्था स्वाभाविक अवस्था कहलाती है। इसे ही ‘उत्तम आकिंचन्य धर्म’ कहा गया है। पर-पदार्थों से संबंध टूट जाने से जीव का अपनी आत्मा (जिसे ब्रह्म कहा जाता है) में ही रमण होने लगता है। इसे ही ‘उत्तम ब्रह्मचर्य धर्म’ कहा जाता है।
ये ही धर्म के दश लक्षण हैं, जो पर्युषण पर्व के रूप में आकर, न केवल जैनों को, अपितु समूचे प्राणी-जगत को सुख-शांति का संदेश देते हैं।

Paryushan Parva celebrated every year in the auspicious month of Bhadrapad of the calendar extends from the fifth day to fourteenth day (Panchmi to Chaturdashi) of the bright fortnight. The festival ordains the Jains to observe the ten universal supreme virtues in daily practical life
 It will be more appropriate to describe this festival Celebration of Human values -brotherhood ,compassion and peace. These celebrations harbinger social harmony and amity and propagate the essence of Jainism that is Live and let Live and Ahimsa.
The word Paryushan is derived from par-means- all kinds, and ushan-means-,to burn  hence to burn or shed all types of karmas, Jains celebrate these holy days by practicing renunciation, austerities, donation, meditation and scripture reading. In nutshell it is a holy festival of self introspection self enlightenment with a ultimate desire for salvation or moksha. Function is celebrated in Chaturmas or the four months of rainy season it is the only period for jain monks to settle in one place for a longer duration who otherwise are always on move, it is time for the householders- sharavak to have an annual renewal of the faith by listening to the sermons of the Dharma and by meditation and vratas (self-control). The real purpose of the Paryushan is to purify our soul by staying closer to our own soul from all ten directions and to stay absorbed in our own-self (soul), to look at our own faults, to ask for forgiveness for the mistakes we have committed, and take vows to minimize our faults. At least for these ten days We try to minimize our worldly comforts,needs of our body (like food) and our business so that we can concentrate on our-self and try to move toward self upliftment
These ten days one by one is dedicated to ten best characteristics of the soul called Ten universal virtues ( 10 components of the dharma): Uttam Ksham (noble forgiveness), Uttam Mrdav (Humility or gentleness), Uttam arjav (straightforwardness or uprightness), Uttam Shauch (content – absence of greed or purity), Uttam Satya (truth), Uttam Sanyam (restraint of all senses), Uttam Tapa (austerities), Uttam Tyga (renunciation,charity), Uttam akinchan (non-possessiveness or lack of possession ) and Uttam Brahmacharya (celibacy or chastity) .From these ten virtues first three i.e uttam kshama ,uttam mardav and uttam arjav are calledemotions and sentiments. Next five i.e uttam satya,uttam shauch, uttam sanyam, uttam tap and uttam tyaag are called solutions and remedies for these emotions and last two virtues i.e uttam aakinchan and uttam brahmacharya are called essence of ten supreme virtues

Paryushan parv- Day One-Uttam Ksham (noble forgiveness),by asking forgiveness from all living begins including human beings, animals, birds, insects even from plants for any mistake committed by own self , knowingly or unknowingly, with the unity of the mind, speech body (man, vachan 
,kaya) It also include bestowing forgiveness to all living beings for their deeds.

Paryushan parv- Day Two-Uttam Mardav or Humility Day HUMILITY IS SIGN OF STRENGTH, CONFIDENCE AND COURAGE IT IS NOT ME BUT GOD ,JUST SAY THANK YOU TO GOD

Paryushan parv- Day Three- Uttam Aarjav or Honesty Today on the day of Supreme Arjava or uprightness , let us ponder over this virtue.
Wealth makes something easy — honesty most of all ” and remember to be honest, to own self and towards task always earns trust respect Honesty is best policy and it should apply in daily life Honesty and uprightness are virtues that should be celebrated and practiced at all levels.

Paryushan parv Day Four Uttam Satya Day or the day of Truthfulness Truth and Non -Violence are as old as the hills There is no god higher than truth. ~Mahatma Gandhi. Satya literally means Sat, which means existence. Existence is a quality of the soul. Recognizing the soul’s true nature as it really exists and taking shelter in the soul is practicing Nischay Satya Dharma .  Practice of truthfulness means truthfulness not only in words but also in thoughts and deeds and it purifies us. practice of truthfulness in daily life definitely makes our life simple, tension free and contended.

Paryushan parv- Day Five- Uttam Shauch or Contentment and purity of mind
Shauch: Contentment or Purity (To keep the body, mind and speech pure by discarding greed and abstaining from possessive longing is called Shaucha or purity of soul. 

Paryushan parv- Day Six- Uttam Sanyam or Supreme Self-restraint When we defend all living beings with highest power in a cosmopolitan fortitude refraining from all the pleasures provided by the five senses – touch, taste, smell, sight, and hearing; and the sixth  mind it is called Sanyam or self restrain.  These need to be eradicated by contemplating on the true nature of the soul.

Paryushan parv- Day seven-Uttam Tap or Supreme Penance Penance or Austerities (To practice austerities putting a check on all worldly allurements The purpose of penance is to keep longings and fervors in control. Over-indulgence inevitably leads to unhappiness. Penance leads to an incursion of positive Karmas .Penance are austerity. This is self control by way of fasting, meditation, study, etc. The control is aimed to elevate the soul above the pleasures and aches of our life. Penance or Austerities have a special place in the Jain code of conduct. There are twelve types of austerities or penance. The first six are considered exterior penances because they are mainly corporeal austerities. The remaining six are inner as the majority of them are connected with the intellect and our feelings towards others.
The twelve austerities are as follows-
The first six are termed as external types and the remaining six are internal types.
1) Fasting – carried out according to the firm regulations laid down by Jain religious teachers.
2) Eating in restraint- this is for good health too.
3) discarding feelings of voracity. (having limitation in the number of items one consumes)
4) Eating without feelings of affection to food.
5) Self-imposed hardships to train one’s mind.
6) Control of the body and senses.
The six internal types of austerities are-
1) The repentance of transgressions.
2) Showing modesty and reverence for spiritual leaders.
3) Serving sacred leaders
4) Studying good books.
5) contemplation
6) Observing cerebral kausagga ( i.e. feeling the separation of the body and soul through Jain-yoga practices


Paryushan parv-Day Eight-Uttam Tyaag or Supreme Renunciation ‘In this world it is not what we take up but what we give up, that makes us rich.

Paryushan parv-Day Nine-Uttam Akinchanya or Supreme Non Attachment To give up the belief that this thing belongs to me is virtue of non-attachment so non attachment means to put a limit to ambitions, to put a check on desires
1Internal Attachment-The feeling of love, hatred, affection deciet,laughter,lamenation, fear, disgust and ill-will for living beings; and wrong belief are internal attachments.
. External Attachment-The greed for wealth and property is external attachment. Greed for worldly possession consists in desiring more than what is needed by an individual.Historically, ten possessions are listed in scriptures: land, house, silver, gold, wealth, grain, female servants, maleservants, garments and utensils
Remaining unattached from these helps control ourdesires and leads to an influx of punya Karma so Assuredly, the non-appearance of attachment and other passions is Ahinsa(non-voilence)

Paryushan Parv- Day Ten- Uttam Brahmcharya or Supreme Celibacy The ills of life are cured, if you root out lust from your heart. Brahma means soul , which is chaste, enlightened, eternal and blissful andCharya means conduct. To become fully engrossed in soul is Brahmacharya

Forgiveness Day essence of Jainism – Live and let live!

According to jain scriptures forgiveness or kshama is termed as  veerasya abhushanm- a strength, not weakness. We just cannot reverse the past, and if we have to march ahead in life with positivity, why not practice forgiveness? Practicing forgiveness is greatest boon to mankind from god 




अपना देश  अपनी भाषा 
इंडिया हटाओ, भारत लाओ। – आचार्य श्री विद्यासागर जी महाराज 

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